Tere, hea
lugeja!
Ja juba
jälle on pihlakad punaseks läinud, mis tähendab, et meie suvevaheaeg hakkab
otsa saama. Loodetavasti puhkasite hästi, kogusite jõudu pikaks talveks ja
raskeks tööks ja olete nüüd valmis jälle alustama. Kes alustab viiendat, kes kahekümne
viiendat või koguni esimest korda, aga vahet pole. Igal aastal on ikka uus kõik
septembrikuus.
Soovin
kõigile tugevat tervist ja palju töörõõmu algavaks uueks õppeaastaks. Loodan,
et meie read täienevad jätkuvalt uute liikmetega, sest üheskoos suudame ju
rohkem.
Alljärgnevalt
tutvustangi üht materjali. Mõtle kaasa ja tee omalt poolt ettepanekuid.
Käisin juunis ühel väga huvitaval
seminaril Tallinnas, kus sotsiaaldialoogi ümarlauakohtumisel osalesid Euroopa
Ametiühingute Hariduskomitee (ETUCE) ja Euroopa Haridusala Tööandjate Föderatsiooni
(EFEE) esindajad.
Foorum oli väga esinduslik, meie haridustöötajate
ametiühingu võimekuse suurendamiseks ollakse Euroopa tasandil valmis appi
tulema.
Töötajate (õpetajate) poolelt oli laua
taga 16 Eesti Haridustöötajate Liidu (EHL) esindajat, sh EHL juhatuse esimees
Reemo Voltri, ESSDE komitee liige Elis Randma, EHL liikmesorganisatsioonide
esimehed ja aktiivsemad haridusasutuste usaldusisikud. Tööandjaid (koolide
pidajaid) esindasid Maie Kitsing (HTM välishindamisosakonna juhataja), Külli
All (HTM täiskasvanuhariduse osakonna asejuhataja), Helen Põllo (HTM
kutsehariduse osakonna juhataja) ja Ott Kasuri (Eesti Maaomavalitsuste Liidu
tegevdirektor). ETUCE-t esindas Paola Camilli, EFEE-t Sarah Kik, eksperdina oli
kaasatud ICF töösuhete ja sotsiaaldialoogi direktor Tina Weber.
Ümarlaua vorm nägi ette kõigi partnerite poolset olukorra tutvustust ning
loomulikul teel arenevat dialoogi ja diskussiooni. Esimesena andis Eesti
Haridustöötajate Liit ülevaate sotsiaaldialoogi hetkeolukorrast Eestis. EHL esimees Reemo Voltri oli
seisukohal, et kuigi sotsiaalpartnerite suhtlus Eesti kontekstis võib muu
Euroopaga võrreldes olla pigem heatahtlik, tuleb jääda ausaks ning välja tuua
need kitsaskohad, mis pidurdavad haridusvaldkondliku dialoogi sujuvat
toimimist. Võib öelda, et hariduse üldine olukord on Eestis hea, kuid mitte
jätkusuutlik. PISA tulemustest lähtudes on Eestis tugev alus-, põhi-,
keskharidus; TALIS-e järgi on meil üks Euroopa vanim õpetajaskond (keskmine
vanus 48 a.) ning õpetajaamet on vähe atraktiivne ja vähe väärtustatud. Viimast
tõendab ka fakt, et ülikooli astumisel ei ole õpetajaks pürgivate noorte seas konkurentsi.
Mis puudutab eri haridustasandite atraktiivsust, siis Eesti on eelkõige
gümnaasiumi- ja kõrghariduse usku. Kutseharidus on laste ja lastevanemate jaoks
vähe atraktiivne, õppekohtadele ei teki konkurentsi, mistõttu ei täida
kutseõppeasutused väärtuslike oskustööliste koolitamisel oma eesmärki
täielikult.
Kui rääkida kaasamisest, partnerlusest
ja sotsiaaldialoogist, saab öelda, et EHL on kaasatud ministeeriumi
erinevatesse töögruppidesse, komisjonidesse, seaduste kooskõlastamistesse ning
meilt küsitakse arvamust ja ka arvestatakse sellega. Pidevalt käivad
konsultatsioonid ministeeriumi erinevate ametnikega ning ka koolivõrgu
korrastamise ja riigikoolide loomise protsessi on ametiühing kaasatud. Lood on
aga teised kohalike omavalitsuste (KOV) esindajatega. Läbirääkimistel ei võta
KOV liidud (Eesti Maaomavalitsuste Liit ja Eesti Linnade Liit) vastutust, mis tähendab,
et toimuvad vaid konsultatsioonid. Valitsus kehtestab töötasu alammäärad,
seadusest tulenevaid läbirääkimisi ei toimu. Arusaadavalt on ligi 200 eri
võimekusega KOV-il ühise seisukoha vormistamine keeruline. Siinjuures annab
lootust muutusteks haldusreform. Ühinenud KOV-id on suuremad, tugevamad,
majanduslikult võimekamad, mille tulemusena on ka KOV liitudel paremad
väljavaated.
Muret on
tekitanud tööaja regulatsiooni vähendamine riigi tasandil. Iseenesest ei ole
tegu üldse ebasoodsa otsusega, kuna tööaega jm tingimusi saab reguleerida nii
KOV-i kui ka haridusasutuse tasandil nt kollektiivlepinguga, kuid praeguseks on
selgunud, et KOV tasandil ei olda selleks võimaluseks (ja kohustuseks)
veel valmis. Häid näiteid muidugi on – Tartus on juba mitu aastat ülelinnaline
kollektiivleping, Tallinnas allkirjastatakse iga-aastaselt palgakokkulepped.
Kuid reeglina võtavad iga tasandi tööandjad kollektiivlepingu sõlmimise
ettepanekut rünnakuna. Siinkohal tuleb nentida, et kutseõppeasutuste näitel on
isegi riigikoolidega kollektiivlepinguid kohati raske sõlmida. Töötingimuste
osas kokkuleppimine nõuab dialoogi, mida praegusel haridusmaastikul aga kahjuks
kuigi hästi veel pidada ei osata. Ametiühingut tajutakse kui vastandujat,
seda nii ametiühingu enda kui ka tööandja silmis. Eesmärk ongi kujundada
ametiühingu kuvand euroopalikumaks – tegu on sotsiaalpartneriga, dialoogi
osapoolega, kes soovib koostöös leida meetmeid ühiste väljakutsete seljatamiseks.
EHL-i üheks prioriteediks on leida lahendus erinevatest palgamaksjatest
(lasteaedu rahastab KOV, üldhariduskoole rahastab riik läbi KOV-ide, enamikku
kutsekoole riik) tulenevale probleemile – lasteaiaõpetajatele tuleks kehtestada
mingigi ühine töötasu alammäär. Lisaks on kaotatud ära õpetajate atesteerimise
süsteem, mis kindlustas kõrgema ametijärguga ka suurema sissetuleku. See on
asendunud kutsesüsteemiga, mis ei anna mingeid palgagarantiisid ning pole
seetõttu õpetajaskonnas esile kutsunud ka eriti aktiivset kutse taotlemist.
See oli
Reemo ülevaade ümarlauakohtumisest.
Pikemalt
kohtumise kohta loe http://ehl.org.ee/2016/06/16/umarlaua-kohtumine-tallinnas/
Virve Kikas
No comments:
Post a Comment